10x zomerse smoothies

Zeker tijdens de zomermaanden gaat er niets boven een verkoelende smoothie tijdens het ontbijt of als snack tussendoor. Afwisseling is key; hiermee krijg je veel verschillende voedingsstoffen binnen wat weer goed is voor je algehele gezondheid en weerstand. Maar hoe ‘bouw’ je nu een gebalanceerde smoothie?

Begin altijd met voldoende vloeistof in je blenderkan, zo’n 150-250 ml. Denk aan ongezoete plantaardige melk (zoals amandel-, haver- of kokosmelk), water, kokoswater etc. Gebruik liever geen fruitsap omdat dit de hoeveelheid aanwezige suikers in de smoothie enorm snel doet toenemen. Als je de smoothie wilt zoeten dan heeft het mijn voorkeur om 1 of 2 ontpitte Medjoul dadels toe te voegen; zo krijg je een zoete smaak maar voeg je tegelijk ook extra vezels, vitamines & mineralen toe.

Een vet- en eiwitbron in de vorm van notenpasta, pindakaas, tahini, hennepzaadjes, kokos(yoghurt), chiazaadjes, avocado etc. is wat mij betreft een must; dit helpt ook bij het houden van een stabiele bloedsuikerspiegel en geeft langer een verzadigd gevoel. Ook het toevoegen van een extra eiwitbron zoals een (plantaardig) proteïne poeder of een collageenpoeder (liefst grasgevoerd) helpt bij het balanceren van je bloedsuikerspiegel en zorgt ervoor dat het een uitgebalanceerde maaltijd is.

Smoothies zijn uitermate geschikt voor het verwerken van een extra portie groente. Heb je thuis slechte groente-eters? Dan kun je in smoothies behoorlijk wat groen ‘verstoppen’.  Het toegankelijkst zijn een paar handen bladgroente zoals spinazie of boerenkool of komkommer maar je kunt ook experimenten met bleekselderij,  rauwe courgette of zelfs rauwe of kort gestoomde bloemkool.

Eigenlijk kun je alle soorten fruit wel door smoothies verwerken maar mijn persoonlijke favoriet is toch wel een bevroren banaan omdat dit de smoothie romig maakt en tegelijkertijd een heerlijke zoete smaak geeft. Verder doen fruitsoorten als mango, bosbessen, kersen, aardbeien, peer, ananas, kiwi, perzik en frambozen het ook altijd goed. Probeer het wel bij 1 a 2 porties fruit te houden in verband met je bloedsuikerspiegel en de hoeveelheid suikers.

Wil je graag een extra smaak aan je smoothie toevoegen? Denk dan aan o.a. raw cacao poeder, kaneel of vanille als smaakmakers. Ook kun je extra toevoegingen zoals maca poeder, acai of spirulina overwegen.

Ik maak graag dikke smoothies die je met een lepel op moet eten. Je kunt dit bereiken door niet teveel vloeistof te gebruiken en te kiezen voor bevroren ingrediënten (mits je blender hier tegen bestand is). Met ijsblokjes, xanthaangom of havermout kun je de smoothie ook dikker maken. Tijdens de herfst- en wintermaanden of bij gevoelige darmen en weinig energie is het verstandig om de smoothies niet te koud te maken en met ingrediënten op kamertemperatuur te werken. Ook voeg ik graag iets van toppings toe zodat je op de smoothie ‘kauwt’ wat weer helpt bij een goede vertering. Lekkere toppings zijn bijvoorbeeld cacao nibs, hennepzaadjes, home made granola, kokosrasp, pompoenpitten, blauwe bessen, frambozen etc.

Hierbij 10 heerlijke, zomerse smoothies op een rijtje:

  1. Go to green smoothie – Dit is de groene smoothie die ik zelf het meeste maak. Toegankelijk, super lekker, snel en simpel.
  2. Yoghurt smoothie met peer – Romig en fris tegelijk.
  3. Choco avo smoothie – De lekkerste smoothie voor choco lovers zoals ik 😉
  4. Pindakaas smoothie – Een rijke smoothie met een heerlijke pinda-smaak; ook een goede en evenwichtige ontbijt keuze.
  5. Tropische groene smoothie met mango – Een klassieke combinatie met veel ‘verstopte’ spinazie erin.
  6. Glowing beauty shake – Voor als je huid wel een oppepper kan gebruiken; geen overbodige luxe in de zomer.
  7. Acai cacao bowl – Mijn favoriete smoothiebowl!
  8. Framboos mango vanille smoothie – Fris en fruitig, een toegankelijke allemansvriend.
  9. Beauty smoothie bowl – Een weldaad voor je huid!
  10. Salted chocolate smoothie bowl – Verwen je smaakpapillen hiermee.

Wat is jouw favoriete smoothie of combinatie?  Laat het me hieronder weten!

P.S. Behoefte aan meer uitleg over een stabiele bloedsuikerspiegel, recepten en een manier van eten die dat ondersteunen? Dan is mijn 5-wekenplan Puur Gezond & Stralend echt iets voor jou! Je kunt natuurlijk ook bij mij terecht voor persoonlijke coaching afgestemd op jouw wensen en hulpvraag. 

 

 

Photos, text and recipes copyright © Personal Foodcoaching/Marianne Elfrink

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s