Mijn filosofie

Wanneer je gezonder wilt gaan leven zijn er bepaalde dingen die je beter niet en beter wel kunt doen. Maar wat is nu wel en wat is nu niet gezond? Vaak zien we door de bomen het bos niet meer. Ik leg je hieronder graag uit wat mijn filosofie is. Mijn 5 gouden regels helpen je alvast op weg!

Voeding kan tegenwoordig een complex en verwarrend onderwerp zijn. Het ene trendy dieet volgt het vorige in rap tempo op. Persoonlijk geloof ik niet dat er één perfecte manier van eten bestaat of dat je alleen gezond eet wanneer je bepaalde regels strict volgt. Belangrijk vind ik dat gezond eten gemakkelijk, leuk en vooral lekker is. Ik vind dat we onze lichamen moeten voeden met natuurlijke ‘whole foods’ en daarmee zoveel mogelijk producten eten die hebben gegroeid en gebloeid of die zijn gejaagd en verzameld. Bewerkt voedsel (pakjes, zakjes etc.) uit de supermarkt kun je wat mij betreft beter laten liggen; dit zit vol conserveringsmiddelen (en suiker) waarmee het langer houdbaar blijft. En daarnaast géén calorieën tellen maar de focus leggen op zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen op je bord vind ik een must. Deze manier van eten moet daarnaast makkelijk toepasbaar zijn in onze steeds drukke wordende levens en er moet ruimte zijn voor minder gezonde voeding.

Eerlijk is eerlijk, alle begin is moeilijk. Het zal even tijd en discipline kosten om dagelijks gezonde maaltijden voor jezelf te maken. Maar na een tijdje krijg je de smaak te pakken, zit iedereen jaloers naar je lunch te kijken en ga je koken waarschijnlijk zelfs leuk vinden 😉 Ik vind dat gezond eten een manier van leven zou moeten zijn; niet een trend of een fase. Ik ben er van overtuigd dat voeding effect heeft op hoe we ons voelen en hoe we er uit zien. De juiste voeding kan ons laten stralen, zorgen voor een betere concentratie en tomeloze energie!

Ik hang overigens niet een bepaalde stroming (zoals paleo, voedselzandloper, veganisme of clean-eating) aan. Het strikt volgen van 1 bepaalde stroming zorgt mijn inziens eerder voor bepaalde tekorten en kan overeten of eetbuien juist in de hand werken omdat het te gelimiteerd kan zijn en als te streng kan worden ervaren.

Het is essentieel dat je een juiste balans weet te vinden; wees niet te streng en eet vooral met aandacht. Ook is het van belang dat je niet het gevoel hebt dat je jezelf dingen ontzegt; daarom is het een goed idee om op zoek te gaan naar lekkere alternatieven. Ben je een zoetekauw? Probeer dan eens een appel met notenpasta als snack of bak eens iets zonder (geraffineerde) suiker. Meer een hartige snacker? Zorg dan dat je altijd gekookte eitjes bij je hebt of maak een pittige notenmix.

Af en toe minder gezond eten zoals een chocoladereep in 1 keer wegwerken of lekker uitgebreid uit eten gaan horen allemaal bij het leven. Geniet hier intens van zonder schuldgevoel. Spreek tegen jezelf zoals je dat tegen een goede vriendin zou doen; gebruik lieve, bemoedigende woorden en vergeet niet jezelf elke dag complimenten te geven. Een positief zelfbeeld en lief voor jezelf zijn zijn ontzettend belangrijk!

Hieronder alvast mijn 5 gouden regels: 

  1. Drink water! Honger wordt vaak met dorst verward. Begin je dag met 2 grote glazen (lauwwarm en liefst gefilterd) water en blijf ook gedurende de dag genoeg drinken. Streef naar 1,5 a 2 liter water. Daarnaast zorgt voldoende hydratatie voor een mooie, stralende huid.
  2. Haal je energie uit goede kwaliteit eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. Zorg dat groenten, eiwitten en gezonde vetten het grootste onderdeel van elke maaltijd zijn. Let er met name op dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt; dit zorgt voor een langdurig verzadigd gevoel en houd je bloedsuikerspiegel mooi stabiel.
  3. Stop met diëten en ga eten! Hoe verleidelijk ze vaak ook klinken, diëten werken niet; dat is keer op keer bewezen. Voed je lichaam voortaan met zoveel mogelijk voedingsstofrijke voedingsmiddelen en je zult zien dat je langzaam maar zeker op je natuurlijke gewicht uitkomt met als hele fijne bonus rust in je hoofd. Zie voeding als iets dat kan zorgen voor een gevoed, gezond lichaam met een mooie & stralende huid. Count nutrients; not calories! Je zult merken dat je zo veel minder bezig bent met denken over/aan eten en dat betekent meer tijd om te genieten van het leven!
  4. Duik zelf de keuken in; géén snelle vette afhaalmaaltijden, pakjes & zakjes of kant-en-klaar salades uit de supermarkt meer! Kook maaltijden die jij lekker vindt en kook het liefst voor meerdere keren zodat je lunch of diner  voor de dag erna al klaar is en je altijd wat in je vriezer hebt liggen. Een goede voorbereiding is key.
  5. Zorg voor genoeg slaap, ontspanning, buitenlucht en beweging en probeer minder achter je computer/laptop of mobiel door te brengen. Dit is cruciaal in deze gejaagde tijd van oneindige informatie stromen. Dit wordt vaak onderschat maar het is zo belangrijk als jij de gezondste en meest energieke versie van jezelf wilt worden.

P.S. Meer toelichting, tips, houvast, voorbeelden en ondersteunende recepten vind je in het 4-wekenplan Puur Gezond & Stralend

logo_1.jpg

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s