wat-ik-eet-wanneer-ik-gestresst-of-vermoeid-ben-personal-foodcoaching

Wat ik eet wanneer ik gestresst of vermoeid ben

Zoals je wellicht weet zijn mijn vriend en ik bezig met een intensieve verbouwing (we naderen nu gelukkig wel het einde!). Daardoor voel ik me sneller gestresst en uitgeput. Daarnaast schiet gezond eten er vaker bij in en ga ik sneller voor de ‘makkelijke weg’. Wanneer ik me erg gestresst voel vind ik niets zo troostend als een groot stuk chocolade. Ik ben een echte ‘emotie-eter’. Nu is daar van tijd tot tijd echt niets mis mee, maar ik weet uit ervaring dat ik me een stuk beter en energieker voel wanneer ik gedurende de dag gezonde maaltijden met veel groente eet.

Ik weet dat ik niet de enige ben die last heeft van stress en vermoeidheid in onze huidige tijd. Ik kom het als natuurvoedingsdeskundige in mijn praktijk dan ook vaak tegen. Steeds meer mensen hebben last van een burn-out door bijvoorbeeld een (te) veeleisende baan, een intensieve opleiding, eenzaamheid en laten we vooral niet vergeten hoeveel impact onze moderne samenleving met al zijn prikkels, social media en het constant ‘aan staan’ heeft. De lat ligt hoog… Mocht je je hierin herkennen dan is mijn advies voor jou om allereerst de bron van de stress aan te pakken.  Maar aangezien dat niet altijd mogelijk is, en voedingsadvies mijn specialiteit is, deel ik hierbij graag mijn tips over wat ik eet om goed voor mezelf te blijven zorgen. Want voeding kan daadwerkelijk een belangrijke bijdrage leveren aan herstel en het verkrijgen van meer energie.

Om te weten wat je het beste kunt eten in tijden van stress en vermoeidheid is het goed om te weten dat je bepaalde vitamines en mineralen harder nodig hebt omdat je lichaam ze sneller verbruikt.

Met stip op 1 staat het mineraal magnesium en deze zal ik dan ook hier toelichten. Dit mineraal is met name belangrijk voor de opname van zuurstof, het produceren van energie, het herstel van je spieren en het heeft een kalmerend effect op het zenuwstelsel. Kortom: een mineraal dat van levensbelang is. Een tekort zou je kunnen herkennen aan hoofdpijn, slapeloosheid, spierpijn, trillende spiertjes (zoals oogleden) en het hebben van een korter lontje. Het is dus heel belangrijk om voldoende magnesium uit voeding binnen te krijgen om je reserves aan te vullen. Hieronder vind je producten waar veel magnesium in zit:

  • Groene bladgroentes zoals boerenkool, spinazie en zeewier
  • Groentes zoals kiemen, broccoli, aubergines, tomaat, wortel, avocado, knoflook, uien en aardappels (met schil!)
  • Fruit zoals bananen, appels, citroenen, gedroogde abrikozen, rozijnen, vijgen en dadels
  • Noten en zaden, vooral: amandelen, cashewnoten, pecannoten, pinda’s, zonnebloem- en pompoenpitten
  • Volkoren granen zoals haver, rijst, boekweit en quinoa
  • Bonen, kikkererwten, linzen en doperwten
  • Vis, schaal- en schelpdieren, vlees, gevogelte, tofu en tempeh (liefst biologisch)
  • Pure chocolade (minimaal 85% cacao) en raw cacao (ja echt! :D)

Zo kun je bijvoorbeeld je dag beginnen met havermout met banaan, gedroogde abrikozen en amandelen of pindakaas, als lunch een salade van bladgroente, kikkererwten, pompoenpitten, zoete aardappel en hummus en ’s avonds een curry met tofu en volkorenrijst met wat pure chocolade toe. Eigenlijk zit je dus al vrij snel goed zolang je maar zoveel mogelijk kookt met verse, onbewerkte producten.

Ook mijn favoriete combinatie van volkoren crackers met notenpasta of pindakaas en plakjes banaan bevat veel magnesium. Lekker als ontbijt of tussendoor!

Je kunt hiernaast ook overwegen om een magnesium supplement te gaan gebruiken (in overleg met je arts); ik ben zelf fan van vloeibare magnesium voor de beste opname. Dit neem ik voor ik naar bed ga en ik merk echt dat ik daardoor beter slaap.

Verder is het belangrijk om in tijden van stress en vermoeidheid, naast magnesium, je inname van B-vitamines, zink, vitamine C en omega-3 vetzuren in de gaten te houden. Sommige mensen ervaren juist dat ze minder gaan eten door stress. Herken jij jezelf hierin? Let dan goed op of je wel genoeg essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook is het belangrijk om voldoende water te blijven drinken. Zoethout- en kamillethee kunnen een positieve, rustgevende uitwerking hebben.

Daarnaast vind ik het heel belangrijk om op gevoel te blijven eten (intuïtief eten; binnenkort meer hierover) en dat is wanneer ik me gestresst en vermoeid voel vaak warm comfort food. Tegen heug en meug een bak salade of een groene smoothie naar binnen werken omdat het zo ‘gezond’ is valt in ieder geval niet onder eten op gevoel en zal alleen maar meer stress in je lijf creëren. Warme stoofpotjes en gerechten zijn overigens ook veel beter voor je wanneer je gestresst bent; ze zijn veel gemakkelijker te verteren dan die kom rauwkost.

Überhaupt is stressen over wat je eet of schuldgevoelens over wat je hebt gegeten niet aan te raden. Het is menselijk om, zeker wanneer je gewoonweg geen puf hebt, vaker voor ‘minder gezonde’ opties te kiezen. Probeer er juist bewust van te genieten, eet met je volledige aandacht, laat negatieve gedachtes hierover los en pak de draad weer op.

Uren in de keuken staan is, wanneer ik mij gestresst en vermoeid voel, ook vaak het laatste waar ik zin in heb. Hieronder mijn lievelingsrecepten voor wanneer ik weinig zin, tijd en energie heb maar toch voedzaam comfort food wil eten:

Hopelijk heb ik je genoeg inspiratie gegeven om je eetpatroon een boost te geven en zo je lijf te ondersteunen bij stress en/of vermoeidheid! Je kunt natuurlijk ook altijd contact met me opnemen voor foodcoaching. Ben je op zoek naar meer gezonde inspiratie? Wellicht is het 5-wekenplan Puur Gezond & Stralend (vol recepten en eetschema’s) dan iets voor jou! Hejij nog een gouden tip? Laat hem hieronder of op social media achter. Zo leren we van elkaar!

 

P.S. Ga altijd naar je huisarts/natuurarts wanneer je last hebt van langdurige vermoeidheid en/of burn-out klachten.

Photos, text and recipes copyright © Personal Foodcoaching/Marianne Elfrink

Advertenties

4 gedachtes over “Wat ik eet wanneer ik gestresst of vermoeid ben

  1. Melanie Huijberts

    Wat een verhelderd bericht. “Bij toeval” onlangs begonnen met magnesium als supplement te nemen. De klachten die je in dit artikel beschrijft zijn helemaal verdwenen. Dit artikel een een mooie bevestiging hierop.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s