Pap van chiazaad & banaan

Deze pap is een leuke variant op ‘gewone’ havermoutpap. Wanneer je bijvoorbeeld geen graansoorten kunt verdragen of niet goed reageert op haver dan is dit recept een uitkomst. Na lang experimenteren met verschillende producten & recepten (onder andere bloemkool; geen succes ;)) heb ik deze overheerlijke variant samengesteld.

Deze pap heeft een romige, custard-achtige textuur maar geeft datzelfde ‘comfy gevoel’ als havermout. De banaan zorgt voor een natuurlijke zoetheid en verhoogt de voedingswaarde van de pap. Banaan is namelijk rijk aan  vitamine B6, magnesium, kalium en het aminozuur tryptofaan (dat in je lichaam wordt omgezet in serotonine wat zorgt voor een gelukkig gevoel).

Daarnaast is deze pap rijk aan vezels, gezonde vetten en eiwitten die ervoor zorgen dat je er weer uren tegenaan kunt zonder trek of bloedsuikerdipjes. Wees niet bang voor het ei in dit recept; het zorgt voor binding, een romige textuur en het verhoogt het eiwitgehalte. Ook zijn eieren ook enorm gezond en bevatten ze talloze vitamines & mineralen. Een ideaal gerecht om mee op te warmen tijdens een koude ochtend!

Ingrediënten (1 portie):

  • 200 milliliter plantaardige melk (bijvoorbeeld ongezoete kokos- of amandelmelk)
  • 1 biologisch ei
  • 1/2e (rijpe) banaan
  • 1/2e theelepel kaneel (of vanille)
  • 2 eetlepels chia zaad (zie tips)
  • toppings naar keuze, zoals: plakjes banaan, bessen, appel, kokosrasp, notenpasta, pure chocolade (minimaal 85% cacao), noten, zaden, gedroogd fruit etc.

Bereiding:

  1. Breng in een steelpannetje de melk zachtjes aan de kook.
  2. Schenk de warme melk (voorzichtig!) in de blender en voeg ook het chia zaad, de kaneel, de banaan en het rauwe ei (geen zorgen, de kokende melk zorgt ervoor dat deze volledig gaar zal zijn) toe.
  3. Laat de blender draaien totdat er een egale massa is ontstaan; nu is je pap klaar.
  4. Schenk de pap in een kom en voeg eventueel nog toppings naar wens toe.

Enjoy!

Tips:

  • Volg je het 4-wekenplan ‘Puur Gezond & Slank’? Vervang de banaan dan door een groene, onrijpe banaan. 
  • Voeg ook eens een theelepel (rauwe) cacao poeder, vanille-extract en/of een snufje zeezout toe tijdens het blenden.
  • Kook voor een extravagante pap het merg van een 1/2 vanille stokje inclusief het lege stokje mee met de melk. Vis vervolgens het stokje eruit en ga verder met stap 2. 
  • Chia zaad heeft een bloedverdunnende & bloeddrukverlagende werking. Gebruik je hier medicatie voor? Dan kun je wellicht beter geen of nauwelijks chia-zaad eten.
  • Kies water of kokosmelk in plaats van amandelmelk als je een noten-allergie hebt.
  • Vegan of ei-vrij? Voeg dan een handje (geweekte) cashewnoten toe aan de blender in plaats van het ei. 

 

Photos, text and recipes copyright © Personal Foodcoaching/Marianne Elfrink

Photos, text and recipes copyright © Personal Foodcoaching/Marianne Elfrink

Advertenties

6 gedachtes over “Pap van chiazaad & banaan

  1. Pingback: Havermout met matcha, banaan & kokos |

  2. Pingback: 10x de lekkerste verwarmende ontbijtjes |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s