Super snacks!

Gisteren kreeg ik een aanvraag van een trouwe volgster van Personal Foodcoaching. Ze had een lijst gevonden met zogenaamd ‘gezonde’ tussendoortjes op een website. Zelf dacht ze niet dat dit hele gezonde opties waren, en ze had gelijk: de nadruk lag volledig op calorieën en niet op voedingsstoffen! Er werden volop ‘light’ producten en suikerbommetjes geadviseerd. Daarom besloot ze mij een bericht te sturen en te vragen of ik een lijst wilde maken met wat nu écht gezonde snacks zijn. Vandaar dus deze blog! Het is een inspiratie lijst dus laat je vooral niet beperken en laat je fantasie de vrije loop! De snacks/tussendoortjes die hieronder staan bevatten stuk voor stuk een uitgebalanceerde mix van eiwitten, vetten en koolhydraten waardoor je weer een tijdje vooruit kunt zonder de bekende suiker-dip. De belangrijkste richtlijn voor het kiezen van een gezond tussendoortje: kies voor ‘echte voeding’ en niet voor ‘nepvoeding’ die vol suiker, zoetstoffen en E-nummers zit! Hoe natuurlijker hoe beter is ook hier weer de gouden regel. 

Super snacks (in onwillekeurige volgorde):

  • gekookt eitje op een zilvervliesrijstwafel
  • halve avocado met zeezout en wat balsamico azijn
  • boekweitcracker met hüttenkäse, zwarte peper en plakjes komkommer of tomaat
  • stuk fruit met een handje hazelnoten of amandelen
  • reepjes wortel of komkommer met hummus of guacamole
  • zilvervliesrijstwafel met notenpasta
  • bakje yoghurt/kwark (biogarde, geiten/schapenyoghurt of kwark) met een fijngesneden appel, lijnzaad of chiazaad en kaneel (of kies voor ander fruit, noten en zaden ter afwisseling)
  • hand blauwe bessen met walnoten
  • appel met amandelen of appelpartjes amandelpasta als dip (zie foto)
  • handvol olijven
  • geroosterd speltdesembrood met humus en gerookte zalm
  • een plakje bananenbrood of avocado-bananenbrood
  • blokjes geitenkaas en wat komkommer of radijsjes
  • fruitsalade (bijvoorbeeld mango, blauwe bessen, granaatappelpitjes, peer) met gehakte rauwe noten
  • cherrytomaatjes en wat (gerookte) kipfilet
  • chufa cookie
  • gekookt eitje en wat radijsjes of worteltjes
  • gedroogd fruit met gemengde ongezouten en ongebrande noten
  • handvol noten en/of zaden
  • power balls
  • reepjes paprika en kerstomaatjes met dip (hummus, guacamole, zelfgemaakte yoghurtdip)
  • winterse boterbonen-dip met geroosterde wortels
  • stukjes kip of vis (eventueel restjes) en wat rauwkost
  • zelfgemaakte (warme) chocolademelk
  • stukje pure chocolade (liefst 85%- of 92% cacao) of rauwe chocolade en wat noten
  • stukjes gedroogde mango en een handje paranoten
  • zachte (ontpitte) Medjoul dadels gevuld met notenpasta en cacao nibs
  • home made popcorn ; gebruik hiervoor het liefst biologische pofmais en kokosolie. Als topping kun je de popcorn besprenkelen met wat Himalaya- of zeezout, edelgistvlokken (voor een ‘kazig’ smaakje) of wat vanille-poeder en/of kokosbloessemsuiker voor een zoete variant
  • boekweitcracker met geiten(smeer)kaas en tuinkers
  • zelfgemaakte rauwe snackrepen of rauwe repen van merken als Rawbite, Nake’d of Liftbar (op basis van gedroogd fruit, noten & zaden)
  • bouillon (maak het zelf van een bouillonblokje zonder E-nummers, of trek het van kip of rundvlees en groenten)
  • geroosterde groenten zoals courgette, paprika en aubergine
  • geroosterde kikkererwten
  • kastanjecracker met amandelpasta en alfalfa
  • verse kokos met blauwe bessen, ananas of mango
  • smoothies (zie recepten op deze blog)
  • ‘gezonde’ chocolademousse

Is er een ‘supersnack’ die jij mist op dit lijstje of heb jij een lekkere aanvulling? Laat het me dan weten door een reactie op dit bericht achter te laten!

appel

Advertenties

7 gedachtes over “Super snacks!

  1. Pingback: Food diary || de week van Susan – Eat.Run.Love.

  2. Pingback: Food diary || de week van Esther – Eat.Run.Love.

  3. Pingback: De week van Veerle - Eat.Run.Love.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s