Hoe overleef je de feestdagen?

De kerstdagen en oud & nieuw zijn natuurlijk hele leuke dagen vol gezelligheid, warmte & eten; vooral hééél vééél eten! Uiteraard is er niets mis met wat meer en minder gezond eten op zijn tijd, maar de decembermaand is vaak een heuse aanslag op ons lichaam door de extreem hoge suiker- en alcohol consumptie. Om deze dagen een beetje gezond maar toch smaakvol door te komen zonder opgezette buik en kater heb ik wat tips voor je op een rijtje gezet. 

Tips om de feestdagen gezond(er) & schadevrij door te komen:

  • Leg de nadruk op de gezelligheid en het samenzijn in plaats van al het eten. Zo wordt het geen ‘vreetfeest’…
  • Sla geen maaltijden over: dit is heel verleidelijk maar doe het niet! Zo gooi je eerder alle remmen los als er wel weer gegeten wordt en eet je waarschijnlijk ook een stuk meer omdat een stemmetje in je achterhoofd zegt ‘ik heb niet geluncht, dus ik mag nu wel extra eten’. Eet dus gewoon een ontbijt en lunch (en houd een van deze maaltijden wat ‘lichter’).
  • Ga voor puur & seizoensgebonden. Maak je gerechten zelf in plaats van uit pakjes en zakjes. Dat lijkt misschien veel gemakkelijker, maar zelf vers koken hoeft echt geen extra tijd te kosten. Daarnaast smaakt het oneindig veel lekkerder en  kun je zo precies bepalen wat er in je eten gaat (dus geen dubieuze E-nummers). Door voor seizoensproducten te kiezen (zoals spruitjes, boerenkool, cranberry’s, kastanjes, witlof etc.) bespaar je veel geld en krijg je als bonus extra veel vitamines en mineralen binnen. Hier vind je mijn favoriete kerstrecepten.
  • Geef groenten de hoofdrol: kies als bijgerecht voor lekker veel groenten. Rooster bijvoorbeeld (wortel)groenten zoals zoete aardappel, pastinaak, knolselderij, spruitjes en/of pompoen of maak er puree van. Je zult je hierna stukken beter voelen dan na een portie gefrituurde frieten of aardappelkroketjes.
  • Vervang zoete broodjes van geraffineerd witmeel zoals croissants, pistolets, kerststol en chocoladebroodjes voor brood van goede kwaliteit zoals volkoren spelt-zuurdesembrood of maak mijn overheerlijke feestbrood met spijs.
  • Zorg voor minimaal 1 ‘lichtere maaltijd’; kies tijdens de lunch bijvoorbeeld voor een soep of tijdens het ontbijt voor een groene smoothie of (geiten)yoghurt met fruit en noten.
  • Wissel elk glas wijn (of andere variant alcohol) af met een glas water om zo de schade enigszins te beperken. Probeer sowieso voldoende water te drinken; streef naar 2 liter per dag.
  • Ruil kerstzoetigheid in voor zoet zonder geraffineerde suikers zoals gedroogd fruit, appelringen met notenpasta of ander home made lekkers .
  • Laat het mandje met brood staan en kies liever voor hartige tapas hapjes zoals blokjes geitenkaas, (goede) serranoham, olijven, noten, gekookt of gevuld eitje etc.
  • Houd je porties bescheiden; zeker als er meerdere gangen zijn. Van kleinere borden eten helpt ook écht!
  • Eet ook tijdens de feestdagen voldoende eiwitten (gevogelte, wild, vis, rundvlees, lam; liefst biologisch en peulvruchten) en vetten (olijfolie, kokosolie, noten, zaden, avocado) en probeer zo min mogelijk ‘snelle’ koolhydraten (zoals patat, koekjes, suiker, snoep, witte rijst, brood, aardappels) op het menu te zetten maar te kiezen voor complexe koolhydraten zoals zoete aardappel, quinoa, bruine rijst, boekweit etc.
  • Blijf bewegen; maak een flinke (bos) wandeling of maak een sneeuwpop (als we een witte kerst krijgen ;))
  • Luister naar je lichaam! Zit je vol? Stop dan! Het duurt ongeveer 20 minuten voordat onze hersenen het seintje krijgen dat we vol zitten. Eet dus met aandacht en kauw goed (minimaal 15x per hap).
  • Maak zelf alternatieven voor dingen die jij heel lekker vindt; maak dus bijvoorbeeld zelf verantwoorde chocolademelk, kerstkoekjes, kerstbrood, kerstchocolaatjes of home made spelt-appelflappen.
  • Maak een planning ter ondersteuning. Dit klinkt misschien overbodig maar het kan écht heel behulpzaam zijn. Zo kun je van tevoren al bepalen wat je wanneer gaat eten en zo voor een goede balans zorgen. Je bent zo ook beter voorbereid op lastige situaties omdat je eventueel zelf al lekkere alternatieven hebt gemaakt.
  • Vergeet goede voornemens. Denk niet ‘ik begin in januari wel weer’; je leeft in het hier en nu en goed voor jezelf zorgen is ook vandaag prioriteit.
  • Geniet!!

Toch teveel gegeten?

  • Drink de volgende ochtend 1 of 2 glazen (lauw)warm water met wat citroensap. Dit reinigt je lichaam en stimuleert een goede spijsvertering.
  • Drink veel water gedurende de dag! Streef naar 2 liter. Zo herstellen je cellen sneller van teveel suiker, alcohol en cafeïne.
  • Geef je spijsverteringssysteem wat rust door ‘the day after’ voornamelijk smoothies, zelfgeperste groentesappen en soepen te drinken/eten. Zorg voor voedzame varianten met,  bij voorkeur, veel groene bladgroenten die de ontgifting extra stimuleren. Vul het eventueel aan met een algen-supplement of doe wat spirulina- of chlorella poeder door je smoothie. Algen hebben een reinigende werking en helpen bij het afvoeren van afvalstoffen. Deze broccoli-detox soep is een hele heilzame variant en uitermate geschikt voor de dag na kerst.
  • Zorg voor frisse lucht en beweging; dit stimuleert de spijsvertering en reiniging van je lichaam.
  • Voel je niet schuldig! Iedereen eet weleens teveel of minder gezond en dat is dan ook niets om je druk over te maken. Schuldgevoel en stress zijn erg belastend voor je lichaam. Ga gewoon de volgende dag weer verder met een gezond eetpatroon. Het gaat er immers niet om wat je tussen kerst en oud & nieuw eet, maar wat je tussen oud & nieuw en kerst eet! 😉
  • Wil je echt even wat anders? Dan kun je ook het kant-en-klare detox plan van Personal Foodcoaching bestellen; dit is 3 dagen lief voor je lijf zijn met sappen, smoothies & plantaardig eten. Zo begin je het nieuwe jaar vol energie! Een andere optie is het kant-en-klare 4 wekenplan Puur Gezond & Slank; hierbij leer je in 4 weken alles over een gezond eetpatroon en krijg je de tools om dit blijvend in je leven in te bouwen. Uiteraard kun je ze ook na elkaar doen. Je bestelt de kant-en-klare plannen door mij een mailtje te sturen (marianne@personalfoodcoaching.nl).
  • Kun wel wat extra steun en persoonlijke begeleiding gebruiken? Neem ook dan contact met me op; ik help je graag op weg! Samen gaan we kijken wat er bij jou past en hoe we jou doelen kunnen realiseren.

 

Photos, text and recipes copyright © Personal Foodcoaching/Marianne Elfrink

 

IMG_2429-2

Advertenties

Een gedachte over “Hoe overleef je de feestdagen?

  1. Pingback: De lekkerste Kerst recepten |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s