hygge-week-personal-foodcoaching

Hyggeweek

Een aantal weken geleden startten we (Floortje & ik) vol enthousiasme met onze hygge-week. Hygge is de geluksfilosofie van de Denen; hier lees je er meer over. Door meer volgens deze filosofie te leven, vertraag je als het ware. Onze huidige maatschappij staat steeds meer gelijk aan snel, meer, druk en veel. Dit zorgt bij veel mensen voor een gejaagd, gehaast gevoel. Een gevoel van ‘nooit goed genoeg’. En dat kan behoorlijk vermoeiend zijn en daarnaast voor allerlei andere gezondheidsklachten zorgen. Hygge helpt je vertragen en genieten van al het moois dat het leven te bieden heeft. Daarnaast hebben we onszelf de uitdaging gesteld om een week geen social media te gebruiken. Hieronder onze ervaringen!

Hieronder deelt Floortje haar ervaringen van de hygge- week: 

Zondag
Hygge op zondag gaat prima. Met koffie, het Hyggeboek, tijdschriften en de benen omhoog. Toch besluit ik ’s middags wat te gaan doen. Ik maak een grote pan pompoensoep. Hoe hygge is dat? Hoewel een pompoen fijnhakken niet erg mindful is.

Maandag
Voor deze maandag heb ik me goed voorbereid. ’s Morgens doe ik braaf mijn mindfuloefeningen. Op het werk doe ik een poging om ‘zen’ te blijven. Iedere avond gezond, gevarieerd en zonder pakjes en zakjes koken is echt mijn ultieme uitdaging. Toch maak ik braaf Marianne’s kip kerrie, lekker makkelijk en zeker voor herhaling vatbaar!
’s Avonds kijk ik Homeland (met kaarsjes aan) maar bij elk spannend moment heb ik een reflex naar mijn telefoon. Dat is even wennen!

img_5293

Zelfgemaakte kip kerrie

Dinsdag

Mijn ultieme hyggetip: verwarm ’s morgens zelfgemaakte soep en neem dit mee in een thermosfles. Tegen lunchtijd is het nog steeds warm, en super lekker! Dat is echt Hygge op het werk. ’s Morgens ontbijt ik aan tafel met mijn ‘dankbaarheidsdagboekje’, warme havermout en lekkere thee. Echt een fijn begin van de dag! Normaal gesproken kijk ik naar het nieuws en begin ik de dag al met een vol hoofd. Dit is een blijvertje! ’s Avonds kook ik niet: ik moet door naar een cursus reanimeren en haal een broodje op het station. Niet bepaald hygge, maar soms moet je kiezen voor praktisch.

img_5299

Ontbijt met warme havermout en mijn opschrijfboekje

Woensdag
Ik merk dat ik ’s morgens gestresst opsta. Ik moet nog bedenken wat ik ’s avonds ga koken, ik moet hyggedingen doen, ik moet mindful zijn. Zo werkt het dus niet. Na een ontbijtje met de mindful Spotifyplaylist gaat het een stuk beter. ’s Avonds maak ik Tikka Masala, zonder pakjes en zakjes. Vette aanrader en makkelijk!
Leven zonder social media vind ik behoorlijk lastig, ik merk dat ik stiekem af en toe spiek. Zeker als ik moe ben na een dag werken, of als ik ergens op moet wachten. Dus toch een stuk verslaafder dan ik dacht. Nu ik niet meer mag kijken ga ik stomme webshops afspeuren, niet bepaald een rustgevende vervanger. Hygge moet volgens mij vooral ook samen met anderen. Dus kruip ik ’s avonds bij een vriendin op de bank en drinken we thee, met kaarsjes.

img_5308

Hyggethee bij Carmen met Frits

Donderdag

Mijn laatste werkdag deze week. Ik merk dat ik mopperig ben. ’s Morgens rustig ontbijten helpt. De havermout is echt een succes; warm eten is super hygge en lekker! Op het werk heb ik moeite om niet te lang op social media te blijven hangen. Eenmaal thuis verheug ik me op mijn recept: eenpanspasta. Je gooit alle ingrediënten in een pan en hebt binnen 10 minuten een lekkere pasta. Dit lijkt me ideaal voor doordeweeks, verse ingrediënten, geen rommel en weinig afwas. Helaas schiet ik uit met de chillipoeder en na een paar happen heb ik er genoeg van. Dit valt even tegen. Toch heb ik het gevoel dat ik beter voor mezelf zorg als ik wat uitgebreider kook en daar word ik blij van. ’s Avonds kruip ik in mijn Bambi-trui op de bank met mijn vriend. Kaarsjes aan, televisie aan. Lekker hygge met z’n tweeën.

img_5316

Eenpanspasta met een overload aan chilipoeder

Vrijdag
Vanavond komen mijn vader en zusje op visite. Dus ik bereid alvast het eten voor met gehaktballen en boerenkool. Overdag rommel ik in huis en voel ik me onrustig. Ik vergeet mijn mindfuloefeningen en koop nieuwe kleding op internet. Oeps! ’s Middags duiken we de kroeg in en na teveel biertjes en wijntjes besluiten we om maar in de stad te gaan eten. Daar gaat m’n voornemen! Maar dit is wel de ultieme hygge en het is gezellig! Ik besluit dat dit geoorloofd is. We praten over social media posts die ik gemist heb. Dat is gek! Maar wat een rust geeft dat eigenlijk!

img_5384

Wandelen, heel hygge en mindful

Zaterdag
Ik besluit dat vanochtend mijn ‘wattenochtend’ is, hoewel ik wel gehaktballen sta te braden voor de lunch. Ik houd niet van eten weggooien. Ik schrijf weer in mijn dankbaarheidsdagboek en maak mijn gezellige kerstkussen af. Aan het eind van de middag sluit ik deze week ultiem af tijdens een winterfeest buiten met vuurkorven, warme glühwein, taart en akoestische muziek. Zo fijn! Ik realiseer me dat hygge gaat om contrasten: hard werken en ’s avonds op de bank kruipen, na een koude wandeling warme glühwein drinken. Zo fijn!


lk hoop dat ik na deze week ook wat meeneem: minder op social media, meer koken..

Marianne’s week

Zondag 

Perfect hygge weer; storm en regen. Vandaag ga ik voor een watten-dag. Ik kom langzaam op gang maar heb ondertussen Instagram al wel 2x per ongeluk geopend. Ik heb het meteen weer dicht geklikt maar het is wel een eye-opener hoe gemakkelijk en geroutineerd ik er naartoe ga. Even later staan een grote pan kippensoep en een stoofpot te pruttelen; heel hyggelig. Het voetenbad dat ik op aanraden van mijn acupuncturist moet nemen maar waar ik nooit de tijd voor neem, doe ik nu lekker wel. En daarna een heerlijke warme douche, mijn zachte sterren-onesie aan en dan samen met mijn vriend op de bank met de kaarsjes aan en een stuk chocolade erbij. Eigenlijk vind ik hygge vandaag niet moeilijk, op naar de rest van de week!

Maandag

Mijn ochtend begint ontzettend gestresst. Ik heb een drukke dag voor de boeg en moet mijn vriend ‘even’ afzetten op zijn werk. Als we er zijn blijkt dat hij iets belangrijks is vergeten dus we gaan nogmaals heen en weer door de spits terwijl ik daarna een afspraak heb. Niet de meest relaxte start van de dag 😉 De afspraak loopt niet zoals ik had verwacht en ik merk dat ik wil vluchten in social media maar dat kan nu niet. Poeh dat is even heel heftig. Het gratitude journal invullen is lastig vandaag maar niet onmogelijk. Zelfs op rotdagen als deze heb ik gelukkig meer dan genoeg om dankbaar voor te zijn 🙂 Ik besluit een vriendin te bellen om mijn hart te luchten;  dat helpt! Vervolgens besluit ik vrij te nemen om te lezen en dingen te doen waar ik gelukkig van word. Normaal zou deze dag in een vlaag van social media voorbij zijn gegaan wat me ongetwijfeld nog rotter had doen voelen. Ik moest nu zelf gaan voelen en praten.

Dinsdag 

Deze ochtend ben ik goed en vol hygge gestart. Allereerst heb ik een ontspannen yoga-sessie gedaan gevolgd door een mediatie om van het laatste restje stress van gisteren af te komen. Daarna heb ik met veel aandacht mijn havermout ontbijt aan tafel opgegeten. Het bevalt erg goed: ik kan door al deze bewuste aandacht beter aanvoelen wanneer ik genoeg heb gehad. Vervolgens heb ik een lange wandeling in het park gemaakt en was ik klaar om vol energie aan mijn drukke werkdag te beginnen. Verder merk ik vandaag dat ik meer in contact sta met mijn emoties; dit wijt ik aan minder ‘geestdodend’ op social media rondhangen. Ik heb geen ‘vluchtroute’ meer, dat is echt even wennen.  Ook helpt het gratitude journal me om bewust dankbaar te zijn en over mijn leven na te denken.

Woensdag

Ik begin de voordelen van minder social media nu echt goed te merken. Tijdens mijn wekelijkse yogales kan ik mijn volledige aandacht er vanaf het begin meteen bij houden en ook de mediatie gaat me gemakkelijker af. ’s Middags komt een vriendin langs voor thee. Ook nu kan ik mijn aandacht er beter bijhouden. Luisteren kost me geen moeite en ik grijp niet onbewust naar mijn telefoon. Fijn om te merken. Verder heb ik vandaag ook tijd vrij gemaakt om te kleuren; hier word ik zo ontspannen van! img_0794

Donderdag 

Ik ben de dag begonnen met een lange wandeling in het park. Ik voel me zoveel rustiger en kalmer als ik even tijd neem om de natuur in te gaan. Ik ga niet meer automatisch naar Instagram of Facebook en ik merk dat ik het heerlijk vind zonder. Ik zie bijna op tegen de dag dat het weer ‘mag’ ;). Door minder op social media te zitten houd ik meer tijd over om effectief te werken; ik ben productiever. Mediteren gaat me ook steeds gemakkelijker af! Rustig gaan zitten voor een maaltijd is nog wel een aandachtspuntje; ik blijf het moeilijk vinden om hier de tijd voor te nemen. Ook heb ik vandaag verse bloemen voor mezelf gekocht; daar kan ik zo van genieten! Verder heb ik tijd genomen om de Flow (die ik van Floortje mocht lenen) te lezen en nog meer chocolade te eten 😉

Vrijdag

Vandaag heb ik met volle aandacht (lees: zonder mobiel) een boswandeling gemaakt samen met mijn moeder. Ik merk écht dat de natuur me goed doet. Ik heb mijn camera meegenomen en ben op zoek gegaan naar paddenstoelen. Echt genieten! Daarna duik ik de keuken in om lekker te koken; dit werkt voor mij altijd kalmerend en mindful. Na het eten neem ik een warm bad met extra veel schuim en ondertussen lees ik een goed boek. Dat is echt ultiem geluk voor mij!

Zaterdag 

De laatste dag alweer… Ik vind het gewoon jammer dat het bijna voorbij is. Vannacht heb ik bij mijn ouders geslapen. Mijn vriend en ik gaan na het opstaan naar de markt om verse broodjes en beleg te halen. Daarna ontbijten we met het gezin aan een gedekte tafel. Ik merk dat ik quality time met familie heel erg waardeer en dat ook dit voor ontspanning zorgt. ’s Avonds hebben we ook nog gezellig bij mijn schoonouders gegeten. Verbinding met geliefden, familie en vrienden is héél erg hygge wat mij betreft; gezellige gesprekken en een gevoel van verbondenheid en steun.

Terugkijkend op deze week heb ik vooral geleerd dat ik me veel rustiger voel zonder social media. Helaas is het voor mij qua werk geen optie om dit helemaal los te laten, maar ik ga het gebruik hiervan wel doseren en afbakenen. Hierdoor komt meer tijd vrij om dingen te doen waar ik van ontspan zoals de natuur in gaan, lezen, lang in bad gaan, kleuren en schilderen. Verder zijn de dag starten met yoga, mediatie en een rustig ontbijt aan tafel me erg goed bevallen. En ik heb geleerd dat veel contact met familie en vrienden mij erg goed doen. Ik heb nog nooit zoveel kaarsen gebrand als afgelopen week; maar ook dit houd ik er in. Zo gezellig!

Ook Floortje kijkt terug op een fijne week: “Goede gewoontes leer je aan door ze gewoon te doen. Daarom vond ik het super om met Marianne voor onszelf een ‘hyggeweek’ te starten. Voor mij lag de grootste uitdaging bij het koken, mediteren en minderen met mijn mobiele telefoon. Achteraf kan ik zeggen dat er door deze week een blijvende verandering in mijn leven is!”

Hopelijk hebben Floortje en ik jullie kunnen inspireren om ook meer hygge aan je leven toe te voegen! 🙂

Advertenties

2 gedachtes over “Hyggeweek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s