Home made pesto

Zelf pesto maken is super gemakkelijk en zooo veel lekkerder dan de variant uit een potje! Basilicum is meestal het hoofdingrediënt van pesto en heeft talloze gezondheidsvoordelen. Het bevat veel vitamine A & K en de mineralen mangaan, koper, kalium, magnesium en ijzer.  Ook is het goed voor je gezichtsvermogen (door de vitamine A) en helpt het bij misselijkheid en verkoudheid. Veelzijdig plantje dus! Daarnaast heeft het natuurlijk een heerlijke geur en smaak die goed combineert bij veel gerechten. 

Ingrediënten (voor ongeveer 1 potje):

  • 1 basilicum plantje (ongeveer 50 gram)
  • 120 ml goede extra vierge olijfolie
  • 50 gram pijnboompitten
  • grote hand geraspte pecorino (gebruik voor vegan/zuivelvrij extra pijnboompitten of cashews en/of edelgistvlokken)
  • 1 teen rauwe knoflook
  • zeezout & zwarte peper

Bereiding:

  1. Rooster de pijnboompitten op laag vuur in een droge pan goudbruin
  2. Knip de basilicum af (steeltjes mogen er ook bij; geeft extra smaak) en was het goed
  3. Doe de basilicum in de keukenmachine en voeg de geraspte kaas, (gepelde) knoflook, pijnboompitten en olijfolie toe
  4. Laat de keukenmachine draaien totdat je een pesto-achtige structuur krijgt
  5. Voeg eventueel wat meer olijfolie toe als je het smeuïger wilt
  6. Breng op smaak met zeezout & zwarte peper

Tips: 

  • Het blijft een paar dagen goed als je het (goed afgesloten) in de koelkast bewaard. Je kunt het ook (eventueel in een ijsblokjesvorm) invriezen.
  • Geen keukenmachine? Met een staafmixer moet het ook lukken!
  • Bewaar de pesto bijvoorbeeld in het (goed afgewassen/gesteriliseerde ;)) glazen potje waar eerst notenpasta in heeft gezeten.
  • Experimenteer! Houd je van meer kaas? Of juist meer basilicum? Probeer het ook eens met andere kruiden, zongedroogde tomaatjes, kaassoorten, noten of zaden. The sky is the limit!

 

Processed with VSCOcam with f2 preset

 

 

IMG_20130816_231932

 

 

Advertenties

9 gedachtes over “Home made pesto

  1. Pingback: Courgetti met pesto & gamba’s | Personal Foodcoaching

  2. Pingback: Mijn favoriete salade | Personal Foodcoaching

  3. Pingback: Salade met gegrilde groenten | Personal Foodcoaching

  4. Pingback: Lente-omelet | Personal Foodcoaching

  5. Pingback: Rode linzenpasta met romige avocado pesto saus |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s