Home-made muesli

Misschien denk je terwijl je dit leest; waarom zou ik zelf muesli gaan maken? In de winkel kun je toch voldoende soorten muesli kant-en-klaar vinden? Dat is natuurlijk ook zo, maar er is vaak veel suiker aan toegevoegd en het hoofdbestanddeel is vaak tarwe. Daarnaast kan het heel leuk zijn om je eigen muesli-mix samen te stellen! Je kunt er namelijk van allerlei heerlijke dingen in doen en zo je eigen persoonlijke favoriet maken! Het is ook ontzettend simpel; een kwestie van verschillende ingrediënten kopen en ze combineren. Veel mensen zijn overgevoelig voor tarwe/gluten (vaak zonder dat ze het zelf weten). Het is dan ook verstandig om je eigen ‘tarwe- en glutenvrije’ mix te maken.  Verwar muesli overigens niet met cruesli! Cruesli is de ‘knapperige’ variant, hier is bijna altijd veel suiker aan toegevoegd; vaak net zoveel als in een reep chocolade! Hier vind je een gezonde variant van cruesli/granola. Kinderen vinden het ook heel leuk om hun ‘eigen’ muesli-mix te maken. Je kunt voor de mix bijvoorbeeld 2 notensoorten kiezen, 2 soorten zaden, 1 soort pitten, 2 soorten gedroogd fruit en dat aanvullen met ingrediënten uit de ‘overige’ categorie. Hieronder vind je een lijst met ingrediënten waar je uit kunt kiezen, maar er zijn natuurlijk nog veel meer opties. Leef je dus uit en wees creatief! Heb je een originele en lekkere mix bedacht? Laat me dit dan weten onder deze pagina of laat een berichtje/foto achter op Facebook.

Noten (liefst ongebrand en ongezouten):

  • hazelnoten
  • walnoten
  • amandelen
  • pecannoten
  • paranoten
  • cashewnoten

Zaden:

  • lijnzaad
  • chiazaad
  • sesamzaad
  • hennepzaad*

Pitten:

  • zonnebloempitten
  • pompoenpitten
  • pijnboompitten

Gedroogd fruit (liefst bio, ongezwaveld & zonder toegevoegd suiker):

  • appelschijfjes
  • abrikozen, in stukjes
  • vijgen, in stukjes
  • rozijnen
  • moerbeien
  • incabessen
  • dadels, in stukjes
  • cranberry’s
  • gojibessen
  • pruimen

Overige:

  • gepofte quinoa
  • quinoavlokken
  • (evt. glutenvrije) havervlokken
  • rijstvlokken
  • amaranthvlokken
  • boekweitvlokken
  • cacao nibs
  • gedroogde kokosrasp

Maak je favoriete mix, stop het in een glazen pot, sluit het goed af en je kunt er lang mee vooruit! Serveer het bij voorkeur met geitenyoghurt, schapenyoghurt, kokosyoghurt of amandelmelk en eventueel wat vers fruit.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Advertenties

2 gedachtes over “Home-made muesli

  1. Pingback: Food diary || de week van Sanne – Eat.Run.Love.

  2. Pingback: Home made amandelmelk |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s