Suiker: not so sweet!

Het is inmiddels geen geheim meer dat suiker erg slecht voor je is. Het veroorzaakt onder andere overgewicht, een slecht gebit, gaatjes, diabetes type 2, het verzwakt je immuunsysteem, darmklachten, zorgt voor rimpels, kan hyperactiviteit bij met name kinderen veroorzaken, het stuurt je hormoonhuishouding in de war, houdt vervelende kwalen zoals candida in stand en berooft je lichaam van waardevolle vitamines en mineralen (en dit is nog maar een kleine selectie uit alle kwalen en ziekten).

Suiker wordt gemaakt van de suikerbiet. In feite een gezond en natuurlijk product. Maar om het eindproduct van de witte geraffineerde suiker te krijgen, ondergaat het een uitgebreid chemisch bewerkingsproces. De suikerbiet wordt gestript, gebleekt en alle mineralen en vitamines die erin zitten worden verwijderd. Wat je overhoudt is de weliswaar lekker smakende, maar verslavende en ziekmakende suiker.

Als je suiker echt wilt vermijden, moet je elk etiket zorgvuldig lezen. Het zit tegenwoordig namelijk in heel veel producten: van pastasauzen, vruchtenyoghurt, soepen, pindakaas en maaltijdmixen tot babyvoeding en ogenschijnlijk ‘gezonde’ tussendoortjes. Wanneer je de volgende (schuil)namen op een verpakking tegenkomt, kun je deze beter laten staan:

  •  Witte suiker
  •  Kristalsuiker
  •  Basterdsuiker
  •  Rietsuiker
  •  Kandij(-suiker)
  •  Geleisuiker
  •  Vanillesuiker
  •  Glucosestroop
  •  Fructosestroop
  •  Glucose-fructosestroop
  •  Maisstroop (high fructose corn syrup)
  •  Dextrose
  •  Druivensuiker
  •  Sacharose
  •  Sucrose
  •  Melasse(-stroop)
  •  Invertsuiker
  •  Rijstmoutstroop
  •  Gerstmoutstroop
  •  Agavesiroop

Suiker = een dikmaker

Wanneer we iets eten waar suiker in zit, produceert onze alvleesklier insuline in een poging om de hoeveelheid suiker in ons bloed te reguleren.

Het is tegelijkertijd ook insuline die ervoor zorgt dat suiker uit je bloedbaan wordt gehaald om vervolgens als vet te worden opgeslagen. Je kunt je dus voorstellen dat wanneer je veel suiker eet, je veel insuline produceert en daarom meer vet aan zult maken.

En of het nu gaat om witte suiker, rietsuiker, poedersuiker of zoetstoffen, ze geven allemaal hetzelfde effect. Maar denk ook aan witbrood, witte pasta/rijst en andere geraffineerde koolhydraten. Deze worden ook door je lichaam als suiker gezien en veroorzaken dezelfde reactie.

Light-misleiding 

Maar er is nóg een valkuil. Je denkt misschien: dan ga ik toch voor de ‘light’ producten, daar zit in ieder geval geen suiker in en dat kan dus geen kwaad. Helaas, deze producten zijn nog slechter voor je gezondheid. Er zitten namelijk in een laboratorium gefabriceerde synthetische zoetstoffen in. Deze zoetstoffen worden steeds vaker in verband gebracht met onder andere diabetes, hersentumoren, neurologische aandoeningen/klachten, epilepsie, slapeloosheid, eetbuien, stemmingswisselingen, depressie. Wanneer je producten ziet waarop kreten als ‘light’, ‘lite’, ‘0% vet’ en ‘suikervrij’ staan, wees dan extra alert.

Laat producten liggen als ze de volgende zoetstoffen bevatten:

  • Aspartaam of E951
  • Acesulfaam-K of E950
  •  Cyclaamzuur of E952
  •  Isomalt of E953
  •  Sacharine of E954
  •  Sucralose of E955
  •  Maltitol of E965
  •  Lactitol of E966
  •  Xylitol of E967

Zie producten die suiker bevatten voortaan als een incidentele traktatie, of nog beter; vervang suiker door gezondere alternatieven (zie hieronder).

Heb je erg veel moeite om van je suikerverslaving af te komen, begin dan eens de dag met een eiwitrijk ontbijt (zoals roereieren met gerookte zalm en een avocado of een omelet met champignons, feta en spinazie). Dit zorgt ervoor dat je bloedsuiker stabiel blijft, en je de rest van de dag minder trek in zoetigheid hebt.

Welk zoetmiddel kan ik dan wel veilig gebruiken?

Gezondere alternatieven voor suiker zijn:

  • Vers fruit (zoals bananen of Medjoul dadels)

Met mate gebruiken:

  • Honing, biologisch en koudgeslingerd (rauwe honing is nog beter!)
  • Palmsuiker (ook te koop bij de Jumbo)
  • Kokosbloesemsuiker
  • Dadelstroop
  • Ahornsiroop
  • Gedroogd fruit (zoals dadels, rozijnen en abrikozen)

 

Suikervervangers

Advertenties

3 gedachtes over “Suiker: not so sweet!

  1. Pingback: Food diary || de week van Anka – Eat.Run.Love.

  2. Pingback: De week van Teresa – Eat.Run.Love.

  3. Pingback: Gezondere spelt-appelflappen |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s